Mitä "terveelliset elämäntavat" minulle tarkoittaa?

Ihana sunnuntai aamu ja pian lähtö töihin. On ollut kyllä niin rentouttava viikonloppu, en ole oikeastaan tehnyt mitään! Aivan parasta💕 Joskus on ihanaa vain olla.

Viikonlopun ajan olen opiskellut tie tuloksiin- verkkokurssia, joka sai minut pohtimaan, mitkä oikeasti ovat niitä "terveellisiä elämäntapoja" minulle. Kun monesti niistä vain puhutaan ja minä sanon, että noudatan terveellisiä elämäntapoja. Mutta mitä ne terveelliset elämäntavat oikeasti ovat?

Siis esimerkiksi ravinnostahan on yleiset ravitsemussuostiukset sekä ruokasuositukset. Näihin kuuluu lautasmalli ja ruokakolmio. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä täytyisi olla noin puolet lautasesta, proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja loput. Proteiinia täytyisis syödä noin kourallinen per ateria ym. Ruokasuosituksissa suositellaan kanaa, kalaa, mutta ei punaista lihaa. Hyvinä rasvanlähteinä pidetään kasvisrasvoja, pähkinöitä ja siemeniä ja proteiinissa vähärasvaiset tuotteet ovat parempia.


No, noudatanko minä esimerkiksi näitä kaikkia suosituksia. En. Maitotuotteita en käytä juuri ollenkaan ja niitä maitotuotteita mitä tällä hetkellä käytän, eivät ole vähärasvaisia. Rakastan myöskin naudan jauhelihaa, joka on siis punaista lihaa, muttei kuulu parhaimpiin proteiininlähteisiin ruokasuositusten mukaan. Rasvan lähteenä kyllä käytän siemeniä ja pähkinöitä, mutta myös oliiviöljyä ja kookosöljyä.


Eli mitä terveelliset elämäntavat minulla sitten käytännössä ovat? 
Haluan nyt painottaa, että tämä on minun näkemykseni eikä ainoa oikea tapa, eikä mistään kirjasta opittua. Nämä ovat valintoja, joita teen päivittäin niin ruan kun liikkumisenkin suhteen.

Eli minä pyrin syömään säännöllisesti noin 4 tunnin välein joka päivä. Oli sitten arki tai viikonloppu. Synttärit, kekkerit, kissanristiäiset, mitkä vain. Koostan jokaisen ateriani hiilihydraateista, proteiinista ja rasvasta. Hiilihydraatin lähteinä käytän kasviksia ja marjoja sekä täysjyvävilja- tuotteita. Proteiininlähteinä käytän naudan jauhelihaa 10%, maustamatonta kanaa tai kalaa. Näitä siksi, että esimerkiksi maustamaton kana on terveellisempi vaihtoehto kuin marinoitu kana. Joskus käytän kyllä myös marinoitua kanaa, maailma ei siihen kaadu.

No mitä sitten herkutteluun tulee, pyrin noudattamaan sääntöä 80/20. Eli kun 80% ajasta syö terveellisesti, voi 20% herkutella. Toteutus on välillä hieman eri kuin suunnittelu. Eli joskus menee kyllä överiksi, mutta sitten vain todetaan, että hupsista ja palataan takaisin ruotuun.

Liikkumista suosin joka päivä. Pyrin käyttämään autoa mahdollisimman vähän, mikä on helppoa täällä pienellä paikkakunnalla, missä kaikki on kivenheiton päässä. Olen tehnyt kuntosalitreenejä 3-5 kertaan viikossa sekä lenkkeilen sillointällöin.

Yksi todella tärkeä seikka, mitä ei saa unohtaa, on uni! Uni on todella tärkeää terveyden kannalta. Minulle hyvät yöunet ovat noin 8h pituiset. Vähemmälläkin pärjään, mutta 8h jälkeen oikeasti tunnen levänneeni ja palautuneeni edellisen päivän tohinoista. Uni on sellainen asia, mistä ei kannata tinkiä.

Siinä vähän pohdintaa terveellisistä elämätavoista. Herättikö kysymyksiä tai mielipitetiä, kommentoi ihmeessä jos niin teki!:) Oikein mukavaa ja rauhallista sunnuntaita💕


Minua voi seurata myös:

Youtube-kanava minna_eveliina

Instagramissa @minna_eveliina

Snapchatissa @minna_eveliina

Facebookissa @MinnaEveliina







Kommentit

Suositut tekstit