Pullankiilto silmissä

Kerroinkin jo aikaisemmin, että aloitin kehonpuhdistuskuurin, joka kestää 28 päivää. Nyt onkin sitten menossa jo viimeinen viikko 😍 JEE! Viimeiset viikot ovat olleet vähintäänkin mielenkiintoisia. Olen ollut aivan poikki, todella energinen ja kaikkea siltä väliltä. Minun on ihan järkyttävästi tehnyt mieli muutamina päivinä (lue: melkein joka päivä) herkkuja ja olen ajatellut jo välillä lopettavani kuurin kesken! Oikeasti! En kuitenkaan ole sortunut.


Nämä vallattomat herkkuhimot ovat saaneet minut hieman pohtimaan, mistä se johtuu? Mistä johtuu, että rupeaa tekemään mieli ihan hirveästi pullaa tai JOTAIN, joka mahdollisimman paljon sisältää sokeria. Koska useasti olen lukenut, että täytyisi osata kuunnella kehoaan ja oikeasti miettiä, mitä se haluaa. Ennenkuin vastaa jokaiseen mielihaluun, eli esimerkiksi näihin herkkuhimoihin. 




Olen asiasta vähän lueskellut ja oppinut muutamia asioita herkkuhimoista. Herkkuhimot voivat johtua esimerkiksi jostain elimistön puutostilasta. En kuollaksenikaan muista mistä sen luin, että jos ei syö tarpeeksi hiilareita tai syö huonoja hiilareiden lähteitä (vaalea leipä, pastat ym) niin voi herkkuhimo iskeä helpommin. Mielenkiintoista on myös se, että makeisilla ja mielentiloilla voi oikesti esimerkiksi olla yhteyksiä. Masentaako ja kaikki on mennyt päin prinkkalaa, haet suklaata ja se helpottaa, eikö? Minä olen ainakin satoja kertoja tehnyt näin. Eli palkitsen tai piristän itseäni jollain herkuilla ja näin ollen opetan itseni siihen. 

Tästä päästäänkin sitten siihen, että osa himoista ja herkuttelusta voi olla opittuja tapoja. Lauantain leffailta karkkeineen päivineen tai pizzaperjantai. Tai kun on tehnyt oikein rankan treenin niin palkitsee itsensä illalla jäätelöllä. Eli ihminen opettaa aivoillee, että sen hyvän olon tunteet saa makealla, vaikkei siitä oikeasti edes tulisi muutakuin oksettava olo ja morkkis.

Eli ennenkuin lähden hakemaan sitä pullapitkoa sieltä kaupasta tai käsi hamuaa jo karkkihyllylle, kysyn itseltäni seuraavat kysymykset.

Tekeekö mieleni oikeasti nyt tätä, vai viestittääkö kroppani jotain muuta?
Olenko syönyt kunnolla tänään?
Tuleeko minulle hyvä olo, kun syön nyt herkkuja?
Voisinko lykätä herkkujen syömistä huomiseen?

Voi olla, että silti tulee syötyä. Eikä se mitään, se on ihan inhimillistä ja herkutella saa kohtuudella ja omien tavoitteiden mukaan. Mutta jos huomaa, että se menee liialisuuksiin eikä se ole enää hallitsevaa, kannattaa miettiä herkkuhimojen syvällisempää syytä, mistä ne johtuu.



Ei muutakun ihanaa viikonloppua kaikille ja nauttikaa olostanne 😘




Kommentit

Suositut tekstit